*Του Κώστα Σαρικά
Η ανακοίνωση του ΕΛΚΑΚ που αφορά τα 22 έργα Έρευνας και Ανάπτυξης για το 2025 περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, και το πρόγραμμα που αναφέρεται στην Αρχική Σχεδίαση Εθνικού Πλοίου τύπου Κανονιοφόρου (OPV).
Ήδη από τις 9 Ιανουαρίου το OnAlert.gr είχε αποκαλύψει τον σχεδιασμό που αφορά την πρόθεση κατασκευής «Εθνικού Πλοίου». Στόχος να τεθούν οι βάσεις για την ανάπτυξη ενός πλοίου που θα ανταποκρίνεται στις σύγχρονες στρατηγικές και επιχειρησιακές ανάγκες του Πολεμικού Ναυτικού, ενώ παράλληλα προωθεί την εγχώρια ναυπηγική βιομηχανία και την τεχνολογική αυτονομία της χώρας.
Η απόφαση του ΕΛΚΑΚ αφορά την αρχική σχεδίαση ενός «Εθνικού Πλοίου» τύπου Κ/Φ, το οποίο θα πρέπει να πληροί αυστηρές επιχειρησιακές προδιαγραφές και να είναι σε θέση να ανταποκριθεί σε ένα ευρύ φάσμα ναυτικών αποστολών. Το πλοίο αυτό πρέπει να είναι κατάλληλο για επιχειρήσεις επιτήρησης, έρευνας και διάσωσης, προστασίας θαλασσίων συνόρων, καθώς και για τη συμμετοχή σε διεθνείς αποστολές ή συνεργασίες στο πλαίσιο του ΝΑΤΟ ή της ΕΕ.
Παράλληλα, θα πρέπει να διαθέτει τις απαιτούμενες τεχνολογίες και δυνατότητες για την υπεράσπιση των ελληνικών θαλασσίων συμφερόντων και την αποτροπή πιθανών απειλών στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου.
Ένα από τα κύρια πλεονεκτήματα του σχεδίου είναι η εγχώρια κατασκευή, η οποία θα προσφέρει στο Πολεμικό Ναυτικό και στη χώρα τεχνογνωσία, απασχόληση και την ευχέρεια να προσαρμόζει τα χαρακτηριστικά του πλοίου στις συγκεκριμένες ανάγκες της Ελλάδας. Η κατασκευή ενός τέτοιου πλοίου στην Ελλάδα θα συμβάλει στην ενίσχυση της ναυπηγικής βιομηχανίας, η οποία έχει σημαντικό στρατηγικό ρόλο στην εθνική άμυνα και τη διατήρηση της ασφάλειας στη Μεσόγειο.
Το «Εθνικό Πλοίο» πρέπει να πληροί αυστηρές προδιαγραφές
Η στρατηγική σημασία της δημιουργίας ενός «Εθνικού Πλοίου’» τύπου Κ/Φ (OPV) είναι αδιαμφισβήτητη. Η Ελλάδα, λόγω της γεωγραφικής της θέσης και της ανάγκης για προστασία των θαλάσσιων συνόρων, απαιτεί έναν στόλο σύγχρονων και αξιόπιστων πλοίων, τα οποία θα είναι σε θέση να επιτηρούν την περιοχή και να αποτρέπουν πιθανές απειλές από θαλάσσης. Το ναυτικό της χώρας πρέπει να έχει τη δυνατότητα να ανταποκριθεί σε ποικιλία αποστολών, από την προστασία των εθνικών συμφερόντων μέχρι τη συμμετοχή σε διεθνείς αποστολές ασφαλείας και ειρηνικής διαχείρισης.
Το «Εθνικό Πλοίο» που προκύπτει από την σχετική ανακοίνωση του ΕΛΚΑΚ πρέπει να πληροί αυστηρές προδιαγραφές σχετικά με την τεχνολογία, την ταχύτητα, τη διάρκεια επιχειρησιακής ικανότητας και την ευχρηστία σε απαιτητικές συνθήκες.
Ειδικότερα, το πλοίο θα πρέπει να είναι εξοπλισμένο με σύγχρονα συστήματα ανίχνευσης και επικοινωνίας, ώστε να μπορεί να λειτουργεί σε περιβάλλον υψηλού κινδύνου και να ενσωματώνει σύγχρονα όπλα και συστήματα αυτοάμυνας. Η ναυπήγηση αυτού του πλοίου θα ενισχύσει τη ναυτική ισχύ της Ελλάδας, καθιστώντας την ικανή να επιτύχει υψηλότερα επίπεδα ασφάλειας και αυτονομίας στην άμυνά της.
Η άμεση ανάγκη για νέα πλοία καταδεικνύουν ως επιτακτική τη εμπλοκή της εγχώριας βιομηχανίας. Η πρόκληση για το Πολεμικό Ναυτικό είναι να εξασφαλίσει ότι το «Εθνικό Πλοίο» θα πληροί τις απαιτήσεις σε όλα τα επίπεδα, από την τεχνολογική και επιχειρησιακή επάρκεια μέχρι τη διατήρηση του κόστους και του χρόνου παράδοσης. Η κατασκευή ενός «Εθνικού Πλοίου» μεγέθους Κανονιοφόρου θα αποτελεί το πρώτο μικρό, αλλά ουσιαστικό, βήμα για τη ναυπήγηση και μεγαλύτερων Μονάδων στο μέλλον που θα συμβάλλουν στην περαιτέρω ενίσχυση του Στόλου.
Πηγή Άρθου
ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ
Ορισμένα αναρτώμενα από το διαδίκτυο κείμενα ή εικόνες (με σχετική σημείωση της πηγής), θεωρούμε ότι είναι δημόσια. Αν υπάρχουν δικαιώματα συγγραφέων, παρακαλούμε ενημερώστε μας για να τα αφαιρέσουμε. Επίσης σημειώνεται ότι οι απόψεις του ιστολόγιου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου. Για τα άρθρα που δημοσιεύονται εδώ, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο το ιστολόγιο.