Σε δημόσια πρόταση στο πλαίσιο συνεδρίου του ΕΛΙΑΜΕΠ, ο Πρόεδρος της Ένωσης Ελληνικών Ναυπηγείων προς τον Αρχηγό ΓΕΝ Δημήτριο Ελευθέριο Κατάρα, δήλωσε ότι η εγχώρια βιομηχανία είναι έτοιμη να παράξει ό, τι πλοίο επιθυμεί το Πολεμικό Ναυτικό, που θα καλύπτει τις ανάγκες του, από περιπολικό μέχρι φρεγάτα, σε χρόνο ρεκόρ. Μία πρόταση που γεμίζει ελπίδα για το μέλλον του Πολεμικού Ναυτικού, που πάσχει από πλώρες.
Του Χρήστου Μαζανίτη
Το Ελληνικό Ίδρυμα Ευρωπαϊκής και Εξωτερικής Πολιτικής (ΕΛΙΑΜΕΠ) διοργάνωσε διήμερο συνέδριο για τα «50 Χρόνια Δημοκρατίας και Ένοπλες Δυνάμεις».
Χθες πραγματοποιήθηκε το πιο ενδιαφέρον σκέλος του Συνεδρίου με θέμα «Η Αμυντική Βιομηχανία και οι Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις», με το πάνελ να απαρτίζεται από ανθρώπους που ηγούνται αυτή τη στιγμή της προσπάθειας ανάταξης της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας και την αίθουσα να είναι κατάμεστη από στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων, απόστρατους καθώς και ανθρώπους της ναυτιλίας και του επιχειρείν, μεταξύ των οποίων και ο εφοπλιστής – ναύαρχος Παναγιώτης Τσάκος ή καπετάν Τσάκος όπως τον αποκαλούν.
Τον κατάλογο των ομιλητών άνοιξε ο επίτιμος Αρχηγός Στόλου και Πρόεδρος του Ελληνικού Κέντρου Αμυντικής Καινοτομίας (ΕΛΚΑΚ) Παναγιώτης Λυμπέρης, για να συνεχίσουν ο Εντεταλμένος Σύμβουλος της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας (ΕΑΒ) Δημήτριος Σκαλαίος και ο Πρόεδρος της Ένωσης Ελληνικών Ναυπηγείων και Πρόεδρος της ΟΝΕΧ, Πάνος Ξενοκώστας.
Της συζήτησης προήδρευσε ο Καθηγητής Καινοτομίας και Επιχειρηματικότητας του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, Άγγελος Τσακανίκας.
Ο Αντιναύαρχος Λυμπέρης στην ομιλία του τόνισε ότι ειδικά σε ότι αφορά το ΕΛΚΑΚ «πρέπει να αναζητήσουμε τι λάθη κάναμε από ανάλογες προσπάθειες κατά το παρελθόν, (σ.σ. αναφερόμενος σε προσπάθειες της δεκαετίας του ’70) ώστε να μην ξανακάνουμε τα ίδια λάθη».
Χωρίς να κάνει την παραμικρή αναφορά στα προγράμματα που τρέχει το ΕΛΚΑΚ, ο κ. Λυμπέρης στη δευτερολογία του διευκρίνισε ότι αυτό ήταν κάτι που έκανε σκόπιμα διότι προτιμά να λέει «πράγματα που έχουν γίνει και έχουν ολοκληρωθεί κι όχι αυτά που θα γίνουν». Για να προσθέσει «αυτό που μπορώ να μοιραστώ μαζί σας, όμως, είναι ότι όλα αυτά τα οποία ακούστηκαν (εννοεί τους συνομιλητές του πάνελ) με άφησαν ιδιαίτερα ικανοποιημένο για το παρόν στάδιο ωριμότητας του ΕΛΚΑΝ και για το τι έχουμε σχεδιάσει για το 2025».
Στην ανάλυσή του έκανε ιδιαίτερη αναφορά στις ευκαιρίες που παρουσιάζονται από κονδύλια που απελευθερώνονται από την Ε.Ε. για την άμυνα, με το ΕΛΚΑΚ να είναι σε θέση αυτή τη στιγμή όχι μόνο να απορροφήσει κονδύλια αλλά και να παρουσιάσει λύσεις.
Έκανε δε ιδιαίτερη μνεία στα ελληνικά ναυπηγεία συνδέοντάς τα με τον μακροπρόθεσμο σχεδιασμό, που τον θεωρεί απαραίτητο, ενώ τα ναυπηγεία θα πρέπει να γνωρίζουν σε βάθος δεκαετίας τι γίνεται.
«Είμαστε πανέτοιμοι»
Μιλώντας εκ μέρους των Ελληνικών Ναυπηγείων και του οικοσυστήματος που έχει αναπτυχθεί γύρω από τη βαριά βιομηχανία της χώρας ο κ. Ξενοκώστας έριξε την πρόταση – βόμβα προς την ηγεσία του Πολεμικού Ναυτικού ότι «είμαστε έτοιμοι να αναλάβουμε να χτίσουμε τα πλοία του Πολεμικού Ναυτικού».
Όπως εξήγησε, τα ελληνικά ναυπηγεία έχουν καταφέρει να ξεφύγουν από την εγκατάλειψη των προηγούμενων δεκαετιών και να αναγεννηθούν, στηριζόμενα πλήρως στις δικές τους ικανότητες, να είναι κερδοφόρα και να τα εμπιστεύονται Έλληνες αλλά και ξένοι μεγάλοι εφοπλιστές.
Όμως, όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο Πρόεδρος της Ένωσης των Ελληνικών Ναυπηγείων, ο Αρχηγός ΓΕΝ σε μία σύντομη επίσκεψη που είχε στα Ναυπηγεία το καλοκαίρι του ανακοίνωσε ότι «απόφαση του Πολεμικού Ναυτικού είναι να πηγαίνει σε ξένα ναυπηγεία, σε ξένες ναυπηγικές εταιρείες κι αυτές μετά να επιλέγουν αν και σε ποιον βαθμό θα συνεργαστούν με ελληνικά ναυπηγεία». Δηλαδή, όπως σχολίασε ο ίδιος «θα πρέπει τα ελληνικά ναυπηγεία να πηγαίνουν να ζητούν δουλειά από ανταγωνιστές Ευρωπαίους. Αυτός εκτός τους ότι είναι αθέμιτος ανταγωνισμός είναι και ένα παράδοξο».
Όπως συνέχισε να αποκαλύπτει «δυστυχώς δεν έχουμε κληθεί να δώσουμε καμία πρόταση, όπως άλλα ευρωπαϊκά ναυπηγεία. (…) Πριν από τα Χριστούγεννα, όμως, στείλαμε επιστολή με την οποία λέμε ότι μπορούμε να κατασκευάσουμε την τέταρτη φρεγάτα FDI Belharra με 15% μικρότερο κόστος», επιβεβαιώνοντας πλήρως τα σχετικά ρεπορτάζ του enikos.gr.
Ωστόσο, όπως περιέγραψε, υπάρχει πολιτική βούληση από τον ίδιο τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, όμως από την ηγεσία του ΠΝ αυτό δεν συμβαίνει.
Ο Ελληνοαμερικανός Πρόεδρος της Ένωσης και ιδιοκτήτης των ναυπηγείων Ελευσίνας – Σύρου, Πάνος Ξενοκώστας, αποκάλυψε ακόμη μία στρέβλωση στις σχέσεις του ΓΕΝ με την εγχώρια ναυπηγική βιομηχανία λέγοντας ότι έκανε προσφορά δωρεάς 100.000 ευρώ για εργασίες που ήταν απαραίτητες σε μία ΤΠΚ του Πολεμικού Ναυτικού, την οποίο αρνήθηκε γιατί «θεώρησαν το ποσό πολύ μικρό και μέχρι να μπορέσουν να το εισπράξουν θεωρούσαν ότι θα περάσει πολύς χρόνος κι έτσι αποφάσισαν να κάνουν με δαπάνη του ΠΝ στον ναύσταθμο Σαλαμίνας».
Άκρως ενδιαφέρουσα ήταν η παρέμβαση του εφοπλιστή Παναγιώτη Τσάκου, ο οποίος εστιάζοντας στο θέμα του Αρχηγού ΓΕΝ ρώτησε προς το πάνελ με το χαρακτηριστικό του ύφος: «Πάνο παιδί μου, πες μου σε παρακαλώ, τι ακριβώς έκανε ο Αρχηγός του Πολεμικού Ναυτικού, γιατί δεν κατάλαβα…» για να προσθέσει εν συνεχεία «να πας να τον βρεις χωρίς επιστολές», προκαλώντας το χειροκρότημα όλης της αίθουσας.
«Σε επίπεδο κλιμακίου του Πολεμικού Ναυτικού στο ναυπηγείο της Ελευσίνας η συνεργασία είναι άριστη. Το που ακριβώς χάνεται η μπάλα είναι κάτι που θα πρέπει να απαντήσει ο ίδιος ο Αρχηγός γιατί εμείς είμαστε έτοιμοι να παράξουμε, να κατασκευάσουμε και το μόνο που περιμένουμε είναι να μας καλέσουν και να να συζητήσουμε τι θέλουν να κατασκευάσουμε. Δεν υπάρχει καμία αγκύλωση πλέον και μάρτυρας είναι ο καπετάν Τσάκος, που είναι εδώ, κάθε χρόνο επισκευάζουμε 220 πλοία κι έχουμε ξεπεράσει από το 2019 τα 670 πλοία. Αυτό αν το βάλουμε στα 5 χρόνια έχει έναν κύκλο εργασιών άνω των 600 εκατ. ευρώ που μεταφράζεται σε 2,5 δις συνεισφορά στο ΑΕΠ».
«Είμαστε πανέτοιμοι, σας περιμένουμε» συμπλήρωσε ο κ. Ξενοκώστας λέγοντας ότι «το πρώτο το οποίο ήδη κατασκευάσαμε είναι οι υποδομές για να χτίσουμε ελληνική φρεγάτα. Μπορούμε ακόμη και να σχεδιάσουμε πλοία. Ελπίζουμε κάποια στιγμή να έρθουν από το ΠΝ να δουν τι κάνουμε στα ελληνικά ναυπηγεία, να μας εμπιστευθούν και να μας δώσουν όχι δουλειές αλλά την ευκαιρία να ανταγωνιστούμε επί ίσοις όροις με άλλους Ευρωπαίους ανταγωνιστές».
Πηγή Άρθου
ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ
Ορισμένα αναρτώμενα από το διαδίκτυο κείμενα ή εικόνες (με σχετική σημείωση της πηγής), θεωρούμε ότι είναι δημόσια. Αν υπάρχουν δικαιώματα συγγραφέων, παρακαλούμε ενημερώστε μας για να τα αφαιρέσουμε. Επίσης σημειώνεται ότι οι απόψεις του ιστολόγιου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου. Για τα άρθρα που δημοσιεύονται εδώ, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο το ιστολόγιο.