Τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη Textron Aerosonde που όπως ανακοινώθηκε σήμερα από τις ΗΠΑ, εγκρίνονται για πώληση στην Ελλάδα, θα είναι μια σημαντική προσθήκη στις δυνατότητες αναγνώρισης του Ελληνικού Στρατού, καθώς θα συνδυαστούν με τα τροχοφόρα οχήματα αναγνώρισης/περιπολίας M1117.
ΕΚΤΑΚΤΟ: η Ελλάδα προμηθεύεται Aerosonde drones για τα M1117 ASV1
Μάλιστα σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες μας, η προμήθεια των Aerosonde θα είναι δωρεάν, μέσω διαδικασίας FMF grant, ως προέκταση της προηγούμενης σύμβασης για τα οχήματα Μ1117. Να θυμήσουμε εδώ πως η αρχική σύμβαση για τα Μ1117 ήταν τυπικού ύψους 99,9 εκατ. δολαρίων και πάνω εκεί υπολογίζεται η επέκταση της στο μέγιστο των 130 εκατ., ώστε να συμπεριλάβει και τα μη επανδρωμένα. Αλλά αυτό το εξτρά ποσό, όπως είπαμε, θα είναι δωρεά.
Επίσης η χώρα μας θα προμηθευθεί συνολικά 9 αεροσκάφη, ενώ προβλέπεται και ελληνική συμμετοχή με συντήρηση από τοπική εταιρεία. Τα αεροσκάφη αυτά θα χρησιμοποιηθούν από πολλά Μ1117, καθώς σε αρκετά από τα 1200 οχήματα, υπάρχει το τερματικό ελέγχου τους. Δηλαδή, μέρος του εξοπλισμού τους είναι ήδη στην Ελλάδα και στα χέρια του Ελληνικού Στρατού.
Σε ότι αφορά τις τεχνικές δυνατότητες του Aerosonde, αυτό προσφέρεται σε τέσσερις διαφορετικές εκδόσεις:
Η πρώτη έκδοση, το Fixed Wing Mk 4.7, είναι σταθερών πτερύγων (εκπέτασμα 4,4 μέτρα) και συμβατικής απογείωσης μέσω καταπέλτη. Έχει ωφέλιμο φορτίο 14,5 κιλά (μέγιστο απογείωσης τα 42,2), κινείται με θερμικό κινητήρα και μπορεί να παραμείνει στον αέρα έως 20 ώρες με ταχύτητα έως 65 κόμβους, σε εμβέλεια έως και 140 χιλιόμετρα από το κέντρο ελέγχου, καλύπτοντας δηλαδή μια αρκετά μεγάλη γεωγραφική περιοχή. Ακόμη μπορεί να φθάσει τα 14.700 πόδια σε υψόμετρο. Πιθανότατα αυτή θα είναι η έκδοση που θα πάρει και η χώρα μας.
Το σύστημα περιλαμβάνει αισθητήρες υψηλής ανάλυσης που μπορούν να λειτουργήσουν σε οποιεσδήποτε καιρικές συνθήκες, παρέχοντας σε πραγματικό χρόνο πληροφορίες για την περιοχή επιτήρησης. Στην επιστροφή του, γίνεται περισυλλογή με χρήση διχτυών από το ίδιο τρέιλερ που κάνει την εξαπόλυση.
Η δεύτερη, το Mk 4.7 VTOL, διαφέρει σε σχεδιασμό, καθώς συνδυάζει θερμικό κινητήρα με 4 ηλεκτρικούς για κάθετη αποπροσγείωση, κάτι χρήσιμο για αξιοποίηση σε αστικά περιβάλλοντα ή γενικότερα για περιορισμένους χώρους. Το ωφέλιμο βάρος είναι μικρότερο στα 11,3 κιλά, η μεγίστη παραμονή στον αέρα είναι στις 12 ώρες και η απόσταση από το κέντρο ελέγχου η ίδια με το Mk 47, ενώ το μέγιστο υψόμετρο είναι στα 9.700 πόδια. Η μείωση κάποιων επιδόσεων αντισταθμίζεται εδώ από την ευκολία και ταχύτητα σε απογείωση/προσγείωση.
Η τρίτη έκδοση, το Mk 4.8 Fixed Wing, είναι συμβατικής απογείωσης με καταπέλτη, αλλά αυξημένου μεγέθους και με ισχυρότερο κινήτηρα από το αντίστοιχο Mk 4.7. Το ωφέλιμο φορτίο φθάνει τα 17,7 κιλά, το μέγιστο μικτό απογείωσης πάει στα 54,4 κιλά, το μέγιστο υψόμετρο φθάνει τα 18.200 πόδια, η παραμόνη στον αέρα παραμένει στις 20 ώρες, ενώ διατηρείται στα 140 χιλιόμετρα η απόσταση από το κέντρο ελέγχου.
Τέλος, η τέταρτη έκδοση, το Mk 4.8 VTOL FTUAS, είναι αντίστοιχα πιο μεγάλη έκδοση καθέτης απογείωσης, με ωφέλιμο βάρος τα 22,7 κιλά, παραμονή στον αέρα για 14 ώρες και μέγιστο βάρος απογείωσης τα 93 κιλά. Το συγκεκριμένο μοντέλο δημιουργήθηκε για να ανταποκριθεί στην απαίτηση FTUAS (Future Tactical Uncrewed Aircraft System) του Αμερικανικού Στρατού, δηλαδή για το μελλοντικό τακτικό μη επανδρωμένο αναγνωριστικό αεροσκάφος, των ομάδων μάχης Ταξιαρχίας, που είναι η βασική μονάδα ελιγμών του Κλάδου. Το αεροσκάφος έχει ήδη επιλεγεί για την τελική φάση αξιολόγησης του προγράμματος.
Γενικότερα τα Aerosonde ξεχωρίζουν στην κατηγορία τους λόγω ανθεκτικότητας σε καιρικές συνθήκες, οπότε καταφέρνουν να κάνουν αδιάλειπτη επιτήρηση, ενώ έχουν την ικανότητα μεταφοράς διαφόρων φορτίων ανάλογα την αποστολή. Έτσι πέρα από κάμερες/βίντεο ημέρας-νυκτός, υπάρχει μικρό ραντάρ συνθετικής απεικόνισης, σύστημα συλλογής πληροφοριών εχθρικών τηλεπικοινωνιών και ηλεκτρομαγνητικών εκπομπών, σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου, αναμετάδοσης δεδομένων ως δικτυακός κόμβος, χαρτογράφησης, αναμετάδοσης φωνητικών δεδομένων κ.α.
Ο συνδυασμός με το M1117 για την Ελλάδα
Η κατασκευάστρια του Aerosonde είναι ο όμιλος Textron, που είχε παράγει και το τεθωρακισμένο τροχοφόρο M1117 ASV (Armored Security Vehicle). Έτσι είχε προσφέρει και το συνδυασμό τους, που ενισχύει σημαντικά τις δυνατότητες επιτήρησης και αναγνώρισης στον πεδίο της μάχης. Αυτό οδήγησε και στην επιλογή αυτής της δυνατότητας και από τον Ελληνικό Στρατό, ο οποίος είναι στη τελική φάση παραλαβής 1.200 M117, που ήδη έχουν αναλάβει υπηρεσία σε αρκετές μονάδες. Να πούμε εδώ πως ανάμεσα στα παραληφθέντα από την Ελλάδα οχήματα του τύπου, όπως γράψαμε και παραπάνω, κάποια ήδη φέρουν το σύστημα ελέγχου των μη επανδρωμένων.
Ακόμη τα ελληνικά UAV θα φέρουν ηλεκτροοπτικό πυργίσκο TASE400 της Collins Aerospace, με κάμερα υψηλής ανάλυσης ημέρας και νυχτός (υπέρυθρη), συνεχόμενο ζοομ και GPS.
Το M1117, με τη δυνατότητά του να κινείται σε ανώμαλα εδάφη και να παρέχει προστασία στο πλήρωμά του, μπορεί να προωθηθεί αρκετά στο πεδίο. Από εκεί, το Aerosonde εξαπολύεται παρέχοντας πληροφορίες σε πραγματικό χρόνο για τις κινήσεις του εχθρού, τις τοπικές συνθήκες, ή ακόμα και για καθοδήγηση πυρών. Επιπλέον, η συνδυαστική χρήση, μειώνει την απαίτηση για πολλούς πόρους εξυπηρέτησης του μη επανδρωμένου. Το M1117, λειτουργώντας ως φορέας και σταθμός ελέγχου για το UAS, δεν απαιτεί άλλα οχήματα ή προσωπικό, ενώ διατηρεί την μαχητική του ικανότητα όπως και την ομοιοτυπία εντός μονάδας.
Φυσικά ένα πακέτο Μ1117/Aerosonde θα προσφέρει σε διάφορα σενάρια, από αντιτρομοκρατικές επιχειρήσεις μέχρι αποστολές ανθρωπιστικής βοήθειας σε περιοχές που έχουν υποστεί φυσικές καταστροφές, όπου η γρήγορη αναγνώριση και η ακριβής πληροφόρηση είναι κρίσιμες.
Πηγή Άρθου
ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ
Ορισμένα αναρτώμενα από το διαδίκτυο κείμενα ή εικόνες (με σχετική σημείωση της πηγής), θεωρούμε ότι είναι δημόσια. Αν υπάρχουν δικαιώματα συγγραφέων, παρακαλούμε ενημερώστε μας για να τα αφαιρέσουμε. Επίσης σημειώνεται ότι οι απόψεις του ιστολόγιου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου. Για τα άρθρα που δημοσιεύονται εδώ, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο το ιστολόγιο.