Η πολυαναμενόμενη πρώτη πτήση στην Ελλάδα του ιστορικού αεροσκάφους τύπου Harvard της Πολεμικής Αεροπορίας ολοκληρώθηκε την Πέμπτη 24 Οκτωβρίου. Ήταν η πρώτη πτήση του συγκεκριμένου αεροσκάφους μετά από σχεδόν 60 χρόνια.
Μετά από την πλήρη και ενδελεχή αποκατάστασή του στο αεροδρόμιο του Biggin Hill στο Ηνωμένο Βασίλειο, το δεύτερο ιστορικό αεροσκάφος που ανακατασκευάστηκε από το κοινωφελές Ίδρυμα «ΙΚΑΡΟΣ», ένα ιστορικό Harvard, επανήρθε σε πτητική κατάσταση για την ελληνική Πολεμική Αεροπορία. Το ιστορικό αεροσκάφος θα πετάξει μάλιστα για πρώτη φορά μπροστά σε κοινό στη Θεσσαλονίκη και συγκεκριμένα στις 10 Νοεμβρίου πάνω από την πόλη και μαζί με το Spitfire.
Ειδικότερα, ο οκ.Δημήτριος Κόλιας, αντιπρόεδρος και νόμιμος εκπρόσωπος του κοινωφελούς Ιδρύματος «ΙΚΑΡΟΣ» δήλωσε στο ραδιόφωνο του ΑΠΕ ΜΠΕ (Πρακτορείο 104.9FM): «Το Harvard έφτασε στην Ελλάδα και αυτό είναι πολύ σημαντικό από πολλές απόψεις. Είναι μια μεγάλη επιτυχία, είμαστε συγκινημένοι και είναι επιπλέον είναι μεγάλη η χαρά όλων μας που η πρώτη πτήση του έγινε εδώ, στην Ελλάδα.
Η πολυαναμενόμενη πρώτη πτήση στην Ελλάδα ενός ακόμη ιστορικού αεροσκάφους της Πολεμικής Αεροπορίας ολοκληρώθηκε την Πέμπτη 24 Οκτωβρίου. Ήταν η πρώτη πτήση του συγκεκριμένου αεροσκάφους μετά από σχεδόν 60 χρόνια. Μετά από την πλήρη και ενδελεχή αποκατάστασή του στο αεροδρόμιο… pic.twitter.com/DO9OSBWbg4
— e-Αmyna (@e_amyna) October 25, 2024
Το συγκεκριμένο αεροσκάφος εκτός των άλλων θα είναι το αεροπλάνο οδηγός για την εκπαίδευση των πιλότων του ελληνικού Spitfire MJ75, το αεροσκάφος που θα ‘δίνει’ επαρκείς ώρες στους πιλότους μας ώστε να πετάνε σε αυτό όσο χρειάζεται και στη συνέχεια να μπαίνουν στο Spitfire.
Ήταν η άριστη συνεργασία μας με την ελληνική ΠΑ που οδήγησε στο να καταφέρουμε να έχουμε την ολοκλήρωση της δεύτερης προσπάθειας μας. Και έτσι καταφέραμε να βρεθεί ξανά στους ουρανούς ένα ακόμη ιστορικό αεροσκάφος που υπηρέτησε στην ελληνική Πολεμική Αεροπορία».
Η σημαντική εξέλιξη για το εγχείρημα γιορτάστηκε στους χώρους του αεροδρομίου του Τατοϊου όπου έγινε η πτήση του ανακατασκευασμένου με φροντίδα Harvard. Ο κ. Κόλιας εξήγησε πως η ανακατασκευή έγινε μετά από μεγάλη προσπάθεια αφού αναζητήθηκαν και χρησιμοποιήθηκαν αυθεντικά εξαρτήματα του συγκεκριμένου τύπου, ανταλακτικά ίδιας εποχής από ίδιου τύπου αεροσκάφη. Έγιναν όλα ώστε το Harvard «να πετά για πολλά, πολλά χρόνια ως ένα κανονικό αεροσκάφος μέσα στην ΠΑ της Ελλάδας».
Ο κ. Κόλιας σε πρώτη ανακοίνωση μάλιστα του νέου στο ραδιόφωνο του ΑΠΕ ΜΠΕ αποκάλυψε πως η πρόθεση της ΠΑ και του Α/ΓΕΑ είναι το νέο απόκτημα του στόλου των ιστορικών αεροσκαφών της ΠΑ της Ελλάδας να πετάξει «για πρώτη φορά μπροστά σε κοινό στη Θεσσαλονίκη και συγκεκριμένα στις 10 Νοεμβρίου στη γιορτή της Πολεμικής Αεροπορίας πάνω από την πόλη και μαζί με το Spitfire».
Το ιστορικό αεροσκάφος είχε αποσυναρμολογηθεί από ειδικευμένους Άγγλους μηχανικούς που είχαν φτάσει στην Ελλάδα για τον σκοπό αυτό τον Ιούλιο του 2022 και η αναχώρηση είχε γίνει από την Ελλάδα με ειδικό όχημα μεταφοράς με το Harvard να φτάνει οδικώς δέκα ημέρες μετά στο Ηνωμένο Βασίλειο. Η ανακατασκευή του Harvard προχώρησε μετά από την επιλογή ενός αεροπλάνου εκ των τριών Harvard που διαθέτει η ελληνική ΠΑ στην αεροπορική βάση της Δεκέλειας.
Η επιστροφή του αεροσκάφους στην Ελλάδα ολοκληρώθηκε την εβδομάδα που μας πέρασε όταν το ανακατασκευασμένο πια αεροσκάφος επέστρεψε στη χώρα και πάλι, μέσα σε δύο κοντέϊνερ και στη συνέχεια συναρμολογήθηκε και πέταξε το πρωί της Πέμπτης 24 Οκτωβρίου παρουσία και του Α/ΓΕΑ της ΠΑ. Η συναρμολόγηση του αεροσκάφους έγινε από ειδικούς τεχνικούς που κατέφθασαν από το Ηνωμένο Βασίλειο που συνεργάστηκαν με τεχνικούς της ΠΑ που θα λάβουν ειδική εκπαίδευση.
«Με την άφιξη στην Ελλάδα και την πρώτη πτήση του συγκεκριμένου αεροσκάφους προχωρά η ανακατασκευή των αεροσκαφών με ιστορία της ΠΑ μας και έτσι μετά από την παρουσία του ελληνικού Spitfire MJ75 που πετά στον ουρανό της Ελλάδας με Έλληνες μάλιστα χειριστές, μια ακόμη δέσμευσή μας, το Harvard, καταφέραμε να επανέρθει σε πτητική κατάσταση», εξήγησε ο κ. Κόλιας. Ο αντιπρόεδρος του «ΙΚΑΡΟΣ» τόνισε πως η ανακατασκευή του πάλαι πότε εκπαιδευτικού αεροσκάφους της ελληνικής ΠΑ είναι εξέλιξη-σταθμός για το σύνολο των μουσειακών αεροπλάνων της Ελλάδας αφού το συγκεκριμένο αεροσκάφος είχε και εκπαιδευτικό ρόλο.
Ξεκινά η αποκατάσταση της Ντακότα 49-2622 της Θεσσαλονίκης
Το επόμενο αεροπλάνο που επιδιώκεται να βρεθεί ξανά στον αέρα είναι η Ντακότα 49-2622 «Ποσειδώνας» που βρίσκεται στην 113 Π.Μ στη Θεσσαλονίκη. «Μετά το Harvard το επόμενο βήμα έχει ήδη ξεκινήσει και είναι η Ντακότα που βρίσκεται στη Θεσσαλονίκη. Έχουμε ήδη ξεκινήσει εδώ και δύο χρόνια την όλη διαδικασία με την άφιξη μηχανικών για επιθεώρηση από το ΗΒ, αλλά και την τακτοποίηση των διαδικαστικών για την αποκατάσταση.
Για το συγκεκριμένο ιστορικό αεροσκάφος από αύριο κιόλας ξεκινάμε τα διαδικαστικά ώστε να γίνει η αποκατάσταση του αεροσκάφους σε πτητική κατάσταση. Συγκεκριμένα σχεδιάζουμε να φτάσουν στο αεροσκάφος τέσσερις τεχνικοί από το Ηνωμένο Βασίλειο που θα δουλέψουν έξι μήνες εδώ. Αυτοί θα αποκαταστήσουν το αεροσκάφος στην Ελλάδα σε τέτοιο βαθμό που να μπορέσει να κάνει μια μοναδική πτήση μέχρι το Ηνωμένο Βασίλειο.
Ο στόχος είναι έτσι να γίνει η αποκατάσταση σειράς εξαρτημάτων του αεροσκάφους που θα βγουν από αυτό, θα πάνε στο ΗΒ, θα γυρίζουν στη Θεσσαλονίκη και έτσι το Ντακότα 49-2622 «Ποσειδώνας» θα πετάξει μόνο του για την πλήρη του ανακατασκευή από τη Θεσσαλονίκη μέχρι την Αγγλία», εξήγησε ο κ. Κόλιας.
Ο αντιπρόεδρος του «ΙΚΑΡΟΣ» προσέθεσε πως στη συνέχεια θα απαιτηθεί περίπου ένα έτος για να ολοκληρωθεί η αποκατάσταση του Ντακότα και αποκάλυψε στο ραδιόφωνο του ΑΠΕ ΜΠΕ πω οι εργασίες θα γίνουν σε ένα ειδικό για τον τύπο εργοστάσιο στο θρυλικό βρετανικό Duxford μια παγκοσμίου φήμης ‘φωλιά’ των Dakotas, σημείο στο όποιο βρίσκεται και το φημισμένο Imperial War Museum.
Θα ανακατασκευαστεί και ένα ιστορικό de Havilland D.H.82A Tiger Moth II
Όπως γνωστοποίησε στο ραδιόφωνο του ΑΠΕ ΜΠΕ ο αντιπρόεδρος του κοινωφελούς Ιδρύματος «ΙΚΑΡΟΣ» έχει ληφθεί και μια ακόμη απόφαση που είναι να ανακατασκευαστεί και ένα ιστορικό de Havilland D.H.82A Tiger Moth II της Πολεμικής Αεροπορίας από το Ίδρυμα για την ΠΑ της χώρας.
«Είναι μια απόφαση που έχουμε πάρει πρόσφατα. Θέλουμε να αποκαταστήσουμε το Tiger Moth ταυτόχρονα με το Ντακότα 49-2622 «Ποσειδώνας» εάν είναι εφικτό. Το είδαμε, μας συγκίνησε, και είπαμε πως θα πρέπει να φτιάξουμε και αυτό το ιστορικό αεροπλάνο να πετά…», αποκάλυψε ο κ. Κόλιας. Ο άνθρωπος του «ΙΚΑΡΟΣ» εξήγησε πως πρόκειται για μια νέα απόφαση που ευελπιστεί να οδηγήσει στο να είναι στον αέρα και το συγκεκριμένο εξαίρετο διπλάνο σύντομα.
Ως «πρεσβευτές» της Ελλάδας σε όλο τον κόσμο, τα ιστορικά αεροσκάφη δίνουν το παρόν σε πλείστα αεροπορικά σόου σε όλο τον κόσμο σε ειδικές πτήσεις, τύπου Heritage Flights ήτοι Πτήσεις Αεροπορικής Κληρονομιάς και η Ελλάδα έχει πλέον δυνατότητα να προβάλει την αεροπορικής της ιστορία σε όλο τον κόσμο.
«Είναι μεγάλη μας χαρά ως Ίδρυμα, για τον κ. Λιβανό -στον οποίο τα οφείλουμε όλα, όπως και για εμένα, να απολαμβάνουμε το πως αυτοί οι ανακατασκευασμένοι ιπτάμενοι θρύλοι τιμούν την Πολεμική Αεροπορία της Ελλάδας μας. Προχωράμε το έργο αυτό μαζί με την ΠΑ που είναι δίπλα μας, και το προχωράμε με αγάπη», τόνισε ο αντιπρόεδρος του «ΙΚΑΡΟΣ».
«Και το ελληνικό Spitfire MJ75 και το Harvard και όλα αυτά τα αεροσκάφη κουβαλάνε μια ιστορία πίσω τους και αυτή η ιστορία ανήκει σε όλους μας. Θα προσπαθήσουμε να προχωρήσουμε έτσι λοιπόν και στο Ντακότα και στο Tiger Moth και στο Helldiver, θα προσπαθήσουμε μέσα σε μια πενταετία να κάνουμε θαύματα για τα ιστορικά αεροσκάφη της ΠΑ της Ελλάδας μας.
Ενεργά ιστορικά αεροσκάφη στην Πολεμική Αεροπορία, κάτι που έχει κάνει μόνο η Ελλάδα. Ακόμη και στο Ηνωμένο Βασίλειο τώρα έχουν αποφασίσει να κάνουν κάτι τέτοιο. Με την έλευση του Harvard μαζί με το Spitfire η Ελλάδα είναι η μοναδική χώρα στον κόσμο με δύο ενεργά σε ΠΑ ιστορικά αεροσκάφη!», κατέληξε ο αντιπρόεδρος του κοινωφελούς Ιδρύματος.
Πηγή και φωτογραφίες από: ΑΠΕ – ΜΠΕ
Πηγή Άρθου
ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ
Ορισμένα αναρτώμενα από το διαδίκτυο κείμενα ή εικόνες (με σχετική σημείωση της πηγής), θεωρούμε ότι είναι δημόσια. Αν υπάρχουν δικαιώματα συγγραφέων, παρακαλούμε ενημερώστε μας για να τα αφαιρέσουμε. Επίσης σημειώνεται ότι οι απόψεις του ιστολόγιου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου. Για τα άρθρα που δημοσιεύονται εδώ, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο το ιστολόγιο.