Του Δρα Δημ. Σταθακόπουλου
8/20 Οκτωβρίου 1827
Ναυαρίνο/ Ναβαρίνο
Hμέρα μνήμης της ναυμαχίας του Ναυαρίνο/ Ναβαρίνο που έγινε στις 20 Οκτ, 1827, ή 8 Οκτωβρίου με το παλαιό ημερολόγιο που ίσχυε τότε στην Ελλάδα.
Παρά τη βύθιση του ΟθωμανοΑιγυπτιακού στόλου , ο Ιμπραήμ και το στράτευμά του δεν έπαθαν ζημιά , γι’ αυτό και παρέμειναν να καίνε τον Μοριά για έναν χρόνο ακόμα, μέχρι να παραδώσουν τα κάστρα αμαχητί ( ή με εικονικές αψιμαχίες) το 1828, στα γαλλικά στρατεύματα κατοχής/ corps d’occupation français, του Μαιζών / Maison.
Τα πλοία που βυθίστηκαν ήταν έμφορτα με γυναικόπαιδα για τα σκλαβοπάζαρα της Αιγύπτου , που ο Ιμπραήμ χρησιμοποίησε και ως “ασπίδα προστασίας ” για να μην του βυθίσουν τα πλοία, κάτι όμως που δεν αποφεύχθηκε, με συνέπεια να σκοτωθούν εκατοντάδες αλυσοδεμένοι Έλληνες.
Ο έχων το γενικό πρόσταγμα του Αιγυπτιακού στόλου , πάνω από τον Αμίρ Ταχίρ Πασά, τον
Μοχαρράμ Μπέη και τον Καπιτάν Μπέη, ήταν ο Γάλλος Leterrier, που επιμελώς αποσιωπάται από την ιστορία.
Για τη βύθιση του στόλου του , ο Σουλτάνος επέβαλε μεγάλες εμπορικές κυρώσεις και αποκλεισμούς προνομίων στις τρεις συμμαχικές δυνάμεις , κάτι που τους έθιξε και άμεσα ζήτησαν συγγνώμη με έργα αποκατάστασης και συμμαχίας .
Οι Ρώσοι, επέβαλαν στρατιωτικά στο Σουλτάνο την αποκατάσταση των σχέσεων με τη Συνθήκη της Αδριανούπολης στις 14 Σεπτεμβρίου 1829, που υπογράφτηκε από τον ρώσο Κόμη Αλεξέι Ορλώφ και τον Αμπντούλ Καντίρ-μπεη, όπου μεταξύ άλλων ο Σουλτάνος υποσχέθηκε την ανεξαρτησία της νότιας Ελλάδας, κάτι που τελικά υλοποιήθηκε με το πρωτόκολλο του Λονδίνου το Φεβρουάριο του 1830.
Άρα η Συνθήκη της Αδριανούπολης ( 1829) εξανάγκασε το Σουλτάνο και όχι το Ναυαρίνο/Ναβαρίνο (1827) – όπως μαθαίνουμε – να οδηγηθεί στην αναγνώριση της ανεξαρτησίας μας.
Το σημαντικό είναι, πως τον βυθισμένο στόλο στο Ναυαρίνο/Ναβαρίνο, ο Σουλτάνος τον αποκατέστησε και εκσυγχρόνισε χάρις στους Αμερικανούς.
Στις 7 Μαΐου 1830, υπέγραψε την «Türk Amerikan Dostluk, Ticaret ve Seyr-i Sefâin Antlaşması / Τουρκοαμερικανική συμφωνία φιλίας, για το εμπόριο και την ναυσιπλοΐα».
Έτσι, το 1832, οι Αμερικανοί Henry Eckford και Foster Rhodes άρχισαν να ”κτίζουν” ( κατασκευάζουν / ναυπηγούν ) πλοία στο ναυπηγείο που τους είχε παραχωρήσει ο Σουλτάνος Mahmud στο Aynalıkavak, δηλ. στον αυτοκρατορικό ταρσανά/ναυπηγείο Tersâne-i Âmire ( μέσα στον Κεράτιο Κόλπο ) με την εποπτεία εκ μέρους του Σουλτάνου, του Kaptan-ı Deryalık Çengeloğlu Tahir Paşa, βετεράνου και επιζώντα του Ναυαρίνο/ Ναβαρίνο.
Το πρώτο ατμόπλοιο που ”κτίστηκε/ build ” εκεί, , υπό την επίβλεψη του μηχανικού John Reeves, ήταν το Eser-i Hayr που έπλευσε το 1838.
Βέβαια ήδη από το 1827 οι Αγγλοι είχαν φροντίσει να τους πωλήσουν ένα ατμόπλοιο κατασκευής τους, το Sürat.
Πηγή Άρθου
ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ
Ορισμένα αναρτώμενα από το διαδίκτυο κείμενα ή εικόνες (με σχετική σημείωση της πηγής), θεωρούμε ότι είναι δημόσια. Αν υπάρχουν δικαιώματα συγγραφέων, παρακαλούμε ενημερώστε μας για να τα αφαιρέσουμε. Επίσης σημειώνεται ότι οι απόψεις του ιστολόγιου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου. Για τα άρθρα που δημοσιεύονται εδώ, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο το ιστολόγιο.